כאשר ניגשים לחנות הנעליים לשם רכישת זוג חדש, כל אחד ואחת מאיתנו משקיע זמן ומאמץ ניכרים בבחירת הזוג המתאים, בהתאמתו לכפות רגלינו ובבחינת הנוחות שאנו מרגישים בזמן הצעידה. לעומת זאת, רבים מאיתנו לא משקיעים את אותה האנרגיה בבואנו לרכוש מזון למשל. במאמר זה נבחן איך לבחור מורה פרטי למתמטיקה ואיך יודעים כי זהו המורה המתאים והראוי עבורנו או עבור ילדינו.
המתמטיקה כמקצוע חובה
כמקצוע ליבה במערכת החינוך בישראל, לימוד חשבון בכיתות הנמוכות ולימוד מתמטיקה לחטיבות העליונות הוא הכרח מתוקף חוק ועל כל התלמידים החל מכיתה א' ועד לכיתה י' חלה חובת הלימוד והבחינה במקצוע זה, ומי שממשיך להשלמת 12 שנות לימוד מלאות, מחויב להמשיך וללמוד מתמטיקה גם בכיתות י"א וי"ב. לאורך כל שנות המדינה נחשבו לימודי המתמטיקה בכלל, ובחינות הבגרות במתמטיקה בפרט, לאימת התלמידים ולקטליזאטור של הישגי התלמידים ואיכותם. הצורך בהשגת יעדים גבוהים בבגרות במתמטיקה לצורך כניסה ללימודים אקדמיים באוניברסיטאות ובמכללות הנחשבות, הוסיף למימדי הלחץ והמתח והדבר ניכר לעין בגידול המטאורי של ענף המורים הפרטיים למתמטיקה בשנים האחרונות אשר לא מהססים לגבות סכומים גבוהים יותר מהקולגות שלהם במקצועות האחרים.
כללים לבחירת מורה פרטי למתמטיקה
בשל המגוון הרחב של מורים המפרסמים את יכולותיהם וכישרונם במתן שיעורים פרטיים במתמטיקה, עולה החשש כי המורה שנבחר לא יעמוד בציפיות ולא יהווה את הבחירה הנכונה והמתאימה להשגת היעדים שהצבנו לעצמנו. ישנם כמה כללי אצבע לבחירת מורה פרטי, וגם אם הדבר לא מבטיח הסתברות של 100% הרי שעמידה בהם מצמצמת את סיכויי הבחירה הלא ראויה ואת עוגמת הנפש שיכולה להיווצר. ראשית כל, יש לוודא כי המורה הוא בעל הסמכה מקצועית בתחום הלימוד המבוקש, במקרה זה- מתמטיקה. שוב, שיעור פרטי במתמטיקה לכיתה ה', אותו יכול להעביר תלמיד תיכון ממוצע ברמה טובה, אינו כדין שיעור פרטי במתמטיקה המשמש כהכנה לבגרות ב-4,5 ואפילו ב-3 יח"ל ואותו כדאי שיעביר בוגר תואר אקדמי ממוסד מוכר ורציני. לאחר שהוסדר עניין המקצועיות, יש לבחון את דרך העברת השיעור על ידי קיומו של מערך שיעור מסודר, יצירת דיאלוג עם התלמיד והקשבה לבעיותיו כמו גם מתן חיזוקים חיוביים באם יצליח במטלותיו. סבלנות היא מילת מפתח בכל הנוגע לשיעור פרטי, מכיוון שבכיתה אין אפשרות להעניק את מקסימום תשומת הלב לכל אחד מהתלמידים, הרי שהכימיה הנוצרת והדינאמיקה הבינאישית בין המורה הפרטי לחניך היא אבן יסוד בהתקדמות המקצועית. מעבר לפתרון השאלות ושיעורי הבית, מורה פרטי במתמטיקה אמור להביא להפנמה של החומר, למצות את היכולת של התלמיד לפתור בעיות שאינן חלק מתוכנית הלימודים או להקנות לו שיטות לימוד והפנמה שיעזרו לו להצליח גם ללא נוכחותו הפיזית.
ילדים רבים מעריכים את העובדה כי ההורים משקיעים בהם ובחינוך שלהם, ולא יזדרזו להודות בחוסר הכימיה שלהם עם המורה. על ההורים מוטלת, פעמים רבות, האחריות להתעניין, לחקור ולבדוק האם המורה הנבחר הוא המתאים, הוא זה שיוציא את הפוטנציאל מהילד ויגביר את המוטיבציה שלו ללמוד ולהתקדם בחומר. בחירת מורה פרטי מתאים כמוהו כבחירת זוג נעליים או בחירת רכב, חייבים ללכת על בטוח, חייבים לבחור את הטוב ביותר על מנת להתפתח ולמזער נזק עתידי שיוכל להיגרם על ידי קבלת החלטה שגויה.